Over rijgedrag en files: de fileprofessor legt uit

1

Leidt hufterig rijgedrag tot extra files? Of is het juist de zondagsrijder die ervoor zorgt dat we onnodig lang voor de Maastunnel staan te wachten? Of anders gezegd, zou het aanpassen van je rijgedrag ervoor kunnen zorgen dat je minder lang in de file staat?

In principe is het antwoord op deze vraag ‘ja’ en wel om heel veel redenen. Maar even een paar voorbeelden. De capaciteit van een weg wordt vooral bepaald door het volg-gedrag. Gemiddeld rijdt een automobilist op zo’n 1,8 seconde ‘afstand’ van zijn of haar voorganger. Als je langs de kant van de weg gaat meten, dan wordt je dus door maximaal 2000 auto’s per rijstrook gepasseerd: de capaciteit van de weg. Een kortere volgtijd leidt dus tot een hogere capaciteit en dat leidt natuurlijk weer tot minder files. Maar mij hoor je niet zeggen dat je bovenop je voorganger moet gaan rijden. Integendeel! Die volgtijd heb je namelijk echt nodig om veilig te kunnen volgen. Een ongeluk zit immers in een klein hoekje of in dit geval in een te korte volgtijd. En vergis je niet, nu wordt al 20% van de files veroorzaakt door ongelukken. Interessant hierbij is overigens ook dat door ongevallen niet alleen de capaciteit van de weg naar beneden gaat doordat er minder rijstroken beschikbaar zijn, maar ook omdat automobilisten afgeleid raken en minder netjes hun voorligger volgen. Hierbij gaat de wegcapaciteit nog eens met 30% naar beneden, ook in de tegenovergestelde rijrichting (de kijkfiles). Hier speelt het kijkgedrag dus een prominente rol en kan een gedragsaanpassing – gewoon netjes doorrijden – dus een grote impact hebben.

Dus bumperkleven is niet de oplossing. Maar kun je als automobilist toch niet iets doen aan de dagelijkse files? Misschien toch wel. Treuzel bijvoorbeeld niet te veel als je de file uitrijdt! Daar heb je zelf niet zo heel veel aan, je rijdt immers de file uit, maar de mensen achter je wel. Nu zien we dat de meeste automobilisten na 10 minuten filerijden niet direct de neiging hebben om als een speer de file uit te rijden. Dat hoeft natuurlijk ook niet, maar wat we wel zien is dat waar mensen de file uitrijden ze soms grote gaten tussen de auto’s laten ontstaan die er uiteindelijk toe leiden dat de wegcapaciteit lager is dan mogelijk. Vandaar dat Rijkswaterstaat in het verleden wel geprobeerd heeft files ‘op te zwaaien’ met – eerlijk is eerlijk – erg beperkt effect.  Wonderen hoeven we hier niet te verwachten, maar alle beetjes helpen.

Het devies lijkt dan toch vooral om netjes en veilig rijden. Maar ook het goed benutten van de invoegstrook en keurig ritsen bij het invoegen. Je auto in dat kleine gaatje proppen lukt vaak best wel, maar het kan ook de aanleiding zijn voor een verstoring die bij druk verkeer leidt tot een forse file. En wederom: daar heb je zelf misschien geen last van, maar de mensen achter je kunnen er behoorlijk last van hebben.

En dan maar afwachten, want de technologie die gaat zorgen voor het deels of zelfs volledig automatiseren van het autorijden komt er aan. Niet van vandaag op morgen, maar over 20 jaar is de invloed van rijgedrag waarschijnlijk een heel stuk minder. En dat kan nog best wel een behoorlijke effect hebben op de dagelijkse files.

Serge Hoogendoorn, onze ‘fileprofessor, geeft antwoord op populaire vragen van automobilisten over files. Heb je ook een vraag? Houd onze Facebookpagina in de gaten voor updates. 

Deel dit bericht

Over de auteur

Filedier Verkeersonderneming

Onze bloggers Monique, Marina, Marco, Laura, Benny, Sander en Matthijs staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

1 reactie

  1. Avatar

    “Maar ook het goed benutten van de invoegstrook” – oftewel doorrijden tot het einde neem ik aan? Niet iedereen neemt je dat in dank af met als gevolg dat je aan het eind van de invoegstrook extra lang staat te wachten (vooral op mensen die halverwege de invoegstrook ineens invoegen).
    Is er nog een specifieke manier om dat optimaal te doen?

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.