1800 nieuwe oplaadpunten voor Rotterdam

0

In mei dit jaar heeft de gemeente Rotterdam in samenwerking met 16 andere gemeenten de opdracht geplaatst voor 4000 nieuwe oplaadpunten voor elektrische auto’s, waarvan 1800 in Rotterdam. ENGIE Services doet per 1 september 2016 het beheer en de exploitatie van de palen.

ENGIE gaat in samenwerking met de Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam, Den Haag MRDH (Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Hellevoetsluis, Krimpen aan den IJssel, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Midden Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Schiedam, Vlaardingen, Wassenaar, Westland en Westvoorne.
) en Gouda ervoor zorgen dat er een fors aantal laadpalen zal worden geplaatst. Dankzij MRDH is het voor het eerst dat er op grote schaal een aanbesteding is gedaan voor laadinfrastructuur.

“Gezondere lucht” dat is waar Rotterdam naar streeft. Er zijn een aantal noodzakelijke maatregelen opgenomen in de Koersnota schone lucht 2015 – 2018, om de luchtkwaliteit in Rotterdam te verbeteren. Stimuleren van het gebruik van elektrisch vervoer is een van de maatregelen die is opgenomen. Elektrisch vervoer zorgt voor schonere lucht, is stil en is zuinig. Een rendabele en gezonde markt is wat er moet ontstaan voor de plaatsing van laadinfrastructuur. Elektrisch rijden is een van de belangrijkste onderdelen van de energietransitie en de mobiliteitstransitie die de gemeente Rotterdam komende jaren als prioriteit zien om Rotterdam leefbaar en bereikbaar te houden. Ook is elektrisch rijden één van de belangrijkste onderdelen van het nieuwe stedelijk verkeersplan.

De woorden van wethouder Pex Langeberg van mobiliteit en duurzaamheid zijn: “Hier kunnen we door het gebruik van elektrisch vervoer te stimuleren grote stappen zetten als het gaat om een verbetering van de luchtkwaliteit, een vermindering van de CO2-uitstoot en ook van geluidshinder.”

Big data-analyse

Dit is een slimme analyse die een belangrijke rol speelt bij de plaatsing van nieuwe laadpalen. Tegenwoordig wordt de focus niet alleen gelegd op het plaatsen van de palen, maar ook op het zo goed mogelijk benutten van het oplaadnetwerk. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de slimme big data-analyse, volgens Jacco Van der Burg, manager Business Development & Innovatie bij ENGIE Infra & Mobility, is dat cruciaal. “We gaan nauwkeurig monitoren hoe en hoe vaak de nieuwe oplaadpunten worden gebruikt. Op basis van deze analyses plaatsen we waar nodig extra palen.” ENGIE verwacht dat door deze slimme analyse het elektrisch rijden in de Metropoolregio Rotterdam en Den Haag naar de volgende fase zal gaan.

De aanvraag

De laadpalen zijn een publieke voorziening, dit betekend dat iedereen die in het bezit is van een elektrisch voertuig er gebruik van kan maken. Binnen het project is er een belangrijke doelstelling opgesteld, het versnellen van het aanvraag- en realisatieproces. Om dit te versneller zal er een online-aanvraagsysteem komen. Via dit systeem kunnen Rotterdammers gemakkelijk en snel zien of zij al in de buurt wonen of werken van een oplaadpunt. Ook kan er gekeken worden of het zinvol is om uitbreiding te doen van het netwerk.

Verdere ontwikkeling

ENGIE services gaat samen met de deelnemende gemeenten en EV-Box
(fabrikant laadpalen) enkele testen uitvoeren. Dit zal op het gebied zijn van makkelijker, slimmer, toegankelijker en sneller laden. Hierbij kan er gedacht worden aan Smart Charging.

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.