Zelfrijdende metro’s en trams in Rotterdam

0

Afgelopen week werden de toekomstplannen van gemeente Rotterdam op het gebied van openbaar vervoer gepresenteerd. De plannen voor 2018 – 2040 richten zich op meer ov en minder auto’s. Op deze manier moet de stad bereikbaar blijven voor iedereen.

 

Mobiliteit in Rotterdam

Op dit moment wordt 80% van het vervoer in de stad per auto gedaan. Het gebruik van het openbaar vervoer moet de komende jaren flink vooruit, daarom moet het ov wel aantrekkelijk zijn om te gebruiken. Daarnaast wordt de vraag naar duurzame vervoermiddelen steeds groter en daar past het ov goed tussen. Het moet in de toekomst gemakkelijker worden om te switchen tussen verschillende soorten ov. De overgang tussen tram, bus en metro moet soepeler verlopen.

Door constant bezig te zijn met het verbeteren van het ov en algemene mobiliteitsproblemen staat Rotterdam dan ook in de top 25 van de Sustainable Cities Mobility Index 2017 van Arcadis.

 

De metro in de toekomst

Binnen een aantal jaren zal het metronetwerk uitgebreid moeten worden om de groei in reizigers op te kunnen vangen. De gemeente wil bijvoorbeeld de Oude Lijn ombouwen tot een nieuwe metrolijn. Daarnaast is dit een uitgelezen kans voor zelfrijdende metro’s. In de toekomst zal de metro namelijk 30 keer per uur moeten gaan rijden, oftewel elke 2 minuten, om de hoeveelheid reizigers te kunnen vervoeren. De metro zo vaak laten rijden gaat alleen lukken door dit te automatiseren.

Naar verwachting is een zelfrijdende metro sneller te verwezenlijken dan zelfrijdende bussen of trams. Op dit moment wordt er door MRDH in rustige grensgebieden al getest met zelfrijdende voertuigen.

 

De tram in de toekomst

Op dit moment is de tram niet heel populair in de stad omdat de snelheid vrij laag ligt en de aansluitingen met andere soorten ov zijn niet optimaal. Veel reizigers pakken daarom op dit moment de fiets. In de komende jaren wordt dus gewerkt aan betere verbindingen tussen de tram en de metro en trein.

Het onderhoud van trams en bovenleidingen is duur, vooral in buitengebieden waar minder mensen met de tram reizen. Om de kosten te beperken is het in buitengebieden daarom handig om de trams zonder bovenleiding te laten rijden. Om dat te kunnen realiseren moet er geïnvesteerd worden in accu’s, maar dat is uiteindelijk goedkoper dan de onderhoudskosten van de bovenleidingen.

 

Hoelang gaat het duren?

De gemeente Rotterdam wil direct starten met het uitvoeren van deze plannen. Er zal in de komende vijf jaar eerst gewerkt worden aan hoogwaardig openbaar vervoer. Dit wil zeggen dat het ov-netwerk een hoge gemiddelde rijsnelheid moet krijgen en zowel de haltes als de voertuigen comfortabel moeten zijn en genoeg reisinformatie moeten bieden. Daarnaast hebben de zelfrijdende metro en het opnieuw indelen van het bus- en tramnetwerk prioriteit.

In de jaren daarna, tot 2029, zullen de sporen en stations aangepakt worden. Op de Oude Lijn moet 8 – 10 keer per uur een lightrail-trein gaan rijden, de metro’s moeten vaker gaan rijden, er komt een nieuwe verbinding tussen Hart van Zuid en Feyenoord City, de viersporigheid tussen Schiedam en Delft-Zuid wordt gerealiseerd en er komen deels zelfrijdende trams.

In de laatste 10 jaar tot 2040 moet de kwaliteit van het ov nog verder verbeterd worden. Naar verwachting rijden er dan 12 lightrail-voertuigen op de Oude Lijn en komen er drie metrostations bij, namelijk Entrepot, Van Nelle Fabriek en Schiedam-Kethel. Metrolijnen C en D moeten vanaf 2030 automatisch rijden en metrolijnen A. B en E volgen vanaf 2040.

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl