Minder zwartrijders in Rotterdam

0

Steeds meer mensen maken gebruik van het openbaar vervoer. Niet alleen studenten, oude omaatjes en mensen zonder auto of mensen die te lui zijn om te fietsen. Nee, tegenwoordig gaan de zakenmannen in pak ook met de tram, metro of trein. En doordat er nu overal poortjes staan en je moet inchecken om te gaan reizen wordt er een stuk minder zwart gereden.

Meer reizigers

Bij onze RET gaat het zelfs zo goed dat zij vanaf 2017 geen subsidies meer nodig hebben. Dat is een unicum in Nederland, aldus vervoersdeskundigen. Sinds 2012 zijn er een kwart meer reizigers bijgekomen. Dagelijks reizen er 300.000 mensen met de metro en 200.000 met de tram in de regio Rotterdam. Directeur Peters denkt dat de groei de komende jaren nog zal voortzetten, mede door de verbeterde verbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam die eraan zit te komen.

Schoner, netter en aantrekkelijker

De metro en tram zijn de afgelopen jaren populairder geworden doordat ze frequent rijden en vernieuwd zijn. De RET zorgt ervoor dat de metrostellen en trams opgeruimd en netjes zijn. Want wat netjes en schoon is, blijft vaak in de praktijk ook netjes en schoon, mensen worden minder snel uitgenodigd om hun troep te laten slingeren. Onder andere hierdoor is het vandalisme afgenomen. Door deze veranderingen is het voor de zakenman aantrekkelijker geworden om met dit vervoer te reizen.

Minder poortjes, minder zwartrijders

Door het plaatsen van de poortjes is het aantal zwartrijders van 12% teruggedrongen naar minder dan 1%, dit levert de RET veel geld op, hierdoor zijn de subsidies van de overheid niet meer nodig in 2017. Wel blijven er subsidies nodig voor de bussen, infrastructuur en veiligheid.

We mogen dus trots zijn op onze stad, een stad die toch gezien wordt als “autostad”. De verkeerseconoom Erik Verhoef denkt dat juist daarom het OV in de stad zo’n succes is. Hij vertelt: ‘Fietsen is in Nederland een grote concurrent voor het openbaar vervoer. En in Rotterdam wordt minder gefietst dan in Amsterdam. Misschien is dat ook een verklaring.’ Maar dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat wij (nog) minder moeten gaan fietsen.

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.