Met de neus op de feiten gedrukt: CO2-uitstoot, trein versus auto

1

De opwarming van de aarde door de toename van CO2 in de atmosfeer is *kuch* zeg maar echt wel een dingetje. Logisch dus dat de klimaatconferentie die nu as-we-speak in Parijs gehouden wordt geheel in het teken staat van de uitstoot. Gezamenlijk gaan politici van alle landen met elkaar in discussie om te komen tot een nieuw klimaatverdrag, een wettelijk bindende, universele overeenkomst voor het klimaat met daarin gedefinieerd het gewenste emissiedoel voor het jaar 2030.

75% minder uitstoot ten opzichte van de auto

De uitstoot van CO2 wordt door de NS al sinds 2012 aangegrepen om aan te tonen hoe de trein zich verhoudt ten opzichte van de auto. Via de CO2-vergelijker toont de NS onweerlegbaar bij elke reis aan dat de trein beter voor het milieu is, met een uitstoot van minder dan 75% ten opzichte van de auto. Hierin werkt de NS samen met MilieuCentraal. In een recent bericht onderbouwt de NS de cijfers van de CO2-vergelijker plus een tweetal rapporten voor specifieke uitwerking van het energieverbruik.

De beste manier om efficiënt om te gaan met energiegebruik is meer mensen vervoeren. Door onder andere een hogere bezettingsgraad in 2010, heeft NS 10 procent minder CO2-uitstoot per reizigerskilometer dan in 2009 bereikt. Ook de komende jaren hoopt NS dat tijdens de daluren meer reizigers in de rustige treinen stappen. Ze stimuleert reizen in de daluren door onder meer voordelige abonnementen aan te bieden.

Samen reizen ontlast het milieu

Des te meer mensen er per trein reizen, des te groter de besparing. De trein an sich zorgt natuurlijk ook voor een stuk vervuiling maar aangezien het een groot aantal mensen tegelijkertijd per trein kan vervoeren kan die vervuiling gedeeld worden op het aantal passagiers. Hetzelfde geldt voor bussen en voor personen die carpoolen. Des te meer mensen samen in 1 vervoersmiddel rijden des te beter het is voor het minimaliseren van de CO2-uitstoot.

voorbeeld CO2-vergelijker NS

voorbeeld CO2-vergelijker NS

Feitencheck door NRC Next

NRC Next heeft overigens een paar jaar geleden laten checken of de cijfers van de NS klopten en kwam tot de conclusie dat de NS haar stelling iets zou moeten nuanceren:

Met deze reis stoot u gemiddeld 75 procent minder CO2 uit ten opzichte van de gemiddelde auto.

Zo’n chaos zoals in China waar de smog er regelmatig voor zorgt dat scholen moeten sluiten en bussen niet kunnen rijden, dat zullen we in Nederland ongetwijfeld niet gaan meemaken. Daarvoor is CO2-uitstoot inmiddels, gelukkig, een te serieus onderwerp geworden die een ieder aangaat. Zelfs al ben je nog zo’n hardnekkig Filedier…

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

1 reactie

  1. Avatar

    En nu nog de kosten van de trein flink omlaag, genoeg plek om vervolgens de toestroom aan te kunnen en op tijd gaan rijden. Dan ga ik misschien overwegen om met de trein ipv auto te gaan.

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.