‘Hoe extremer het weer, des te leuker vind ik het fietsen’

0

Michael Moerman (37) is beleidsmedewerker Groen Water en speelvoorzieningen bij de gemeente Midden-Delfland. “Het gemeentehuis staat aan de rand van Schipluiden. Op weg naar huis fiets ik vanaf het werk zo het groen in. Als je flink doortrapt, wat ik altijd doe, duurt de tocht door de polder naar Maassluis zo’n twintig minuten. Daar neem ik de veerpont naar Rozenburg. En na de oversteek ben ik in enkele minuten thuis.”

 

Lekker hard fietsen

De afstand naar het werk is 12 kilometer. ’s Ochtends vertrekt Michael altijd rond tien over half zeven, om zo de fietsende schoolkinderen voor te zijn. “Ik fiets hard: tussen de 30 en 35 km per uur, zeker ’s avonds terug naar huis. Waarom weet ik eigenlijk niet. Langzaam fietsen is gewoon niets voor mij. Bovendien ben ik er allergisch voor om te worden ingehaald. Ik start op mijn werk rond kwart over zeven. Bijkomend voordeel daarvan is dat rond die tijd nog geen hordes scholieren op de weg zijn. Zeker met mijn flinke snelheid kan dat vervelend zijn.”

 

Fiets op maat aangeschaft

Maar waarom voor de fiets gekozen? “Ik verricht vooral zittend werk. Het is dan heerlijk om aan het einde van de dag lekker te kunnen bewegen. Je fietst je hoofd helemaal leeg en hebt meteen de broodnodige lichaamsbeweging te pakken.” Voor die fiets gebruikte Michael de fietsregeling van De Verkeersonderneming. “Met een subsidie van € 300,- was je vrij in je keuze bij de aanschaf. Een e-bike mocht dus ook. Ik lette erop dat mijn fiets bestand is tegen dagelijks gebruik en ook tegen slecht weer. De fiets heeft het frame van een trekkingfiets, is opgebouwd als racehybride en heeft volwaardige spatborden. Verder heeft ‘ie een aandrijfriem in plaats van een ketting en is het schakelsysteem in de achternaaf verwerkt. Daardoor is de fiets nog beter bestand tegen slecht weer. Bovendien vergt ‘ie zo weinig onderhoud. Voorwaarde voor de subsidie was echter dat je één jaar lang minstens vier ritten per week maakt. Een app op je telefoon met een GPS-tracker houdt die ritten bij.”

 

Goede kleding noodzakelijk

Fietskleding is erg belangrijk, vindt Michael. “Met goede kleding is het niet erg om door extreem weer te fietsen. Oké, zulke kleding is kostbaar, maar dat is benzine ook. Mijn winterfietsbroek is wind- en waterdicht en daardoor heerlijk warm en droog. De broek kost anderhalve tank benzine, maar dat is het meer dan waard. Het is wel zo prettig als je je op het werk kunt verkleden. De gemeente Midden-Delfland heeft een douche en een mogelijkheid tot omkleden. Ook collega’s maken daar gebruik van.”

 

Spits mijden ontspannend

Deze manier van reizen bevalt Michael prima. “Klopt. Op de fiets heb ik nu geen last van de spits. Het is niet fijn om met de auto naar en van je werk te rijden. Met al die files is er geen ontspanning. Dat ervaar ik nu wel. Bovendien is fietsen leuk, ook al rijd ik mij helemaal ‘de blubber’ en regent het nog zo hard. Het is voor mij een uitdaging: hoe extremer het weer, des te leuker ik het vind. En als ik dan echt een keer met de auto moet, vind ik dat superjammer. Als ik de volgende dag dan op de veerpont mijn medeforenzen zie, vragen ze: waar was je gisteren? Er zitten ook écht stoere forenzen bij. Sommigen rijden zelfs van Rozenburg helemaal naar Den Haag. Op de e-bike, dat wel, maar zij zaten eerst in de auto. En ook zij willen nu niets liever dan met de fiets naar het werk. Raar volk, die fietsers.” En met die woorden racet Michael weer terug richting veerpont.

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl