Wanneer een helm en wanneer niet?

2

Een helm beschermt je hoofd bij een ongeluk of valpartij. Bij veel gevaarlijke sporten is hij daarom al niet meer weg te denken. Bij het wielrennen, skaten en snowboarden is het dragen van een helm de normaalste zaak van de wereld. In landen als Zwitserland, Zweden en Spanje is het zelfs verplicht om een fietshelm te dragen wanneer je op je gewone stadsfiets een rondje rijdt. Maar hoe zit dat in Nederland? Onlangs zijn er weer zaken veranderd, dus zetten wij het even voor je op een rijtje.

Wanneer is de helm verplicht?

De Nederlandse wet zegt hierover het volgende: ‘Als u op een bromfiets of motorfiets rijdt, moet u een goedgekeurde helm dragen. Deze helmplicht geldt ook voor open brommobielen, driewielige motorvoertuigen zonder gordels en voor zeer snelle elektrische fietsen, de speed pedelecs omdat die als een brommer worden gezien. Bijvoorbeeld een trike of quad. Ook als passagier bent u verplicht een helm te dragen.’ .

Dit klinkt logisch, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen op de regel. Op een scooter of bromfiets is het namelijk pas verplicht een helm te dragen als je harder kan dan 25 km per uur. Met een open brommobiel, trike of quad mag je ook zonder helm rijden, maar wel alleen wanneer deze goedgekeurde veiligheidsgordels heeft.

Op een snorfiets hoef je geen helm te dragen, op een gewone fiets of e-bike die niet harder gaat dan 25 kilometer hoef je ook geen helm te dragen. Op de Speed pedelec draag je verplicht een lichte fietshelm.. Je hoeft geen helm te dragen als je op een brombakfiets rijdt. (Voorwaarde is dat de voorwielen een diameter hebben van meer dan 40 centimeter.)

helmen

De helm in cijfers

Nederlanders houden niet van de fietshelm, maar het kan hun veiligheid wel ten goede komen. Volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) biedt een fietshelm optimale bescherming tegen hoofdletsel tot een impactsnelheid van ongeveer 20 km/uur. Door een fietshelm neemt het risico op ernstig hoofdletsel met meer dan 65% af. Naarmate de impactsnelheid de 20 km/uur meer overschrijdt wordt het beschermend effect van de helm snel minder. SWOV heeft berekend dat een verplichte fietshelm voor jonge kinderen in Nederland kan leiden tot een jaarlijkse besparing van 5 doden en 140 ernstig gewonden. Bij oudere fietsers kan een verplichte fietshelm leiden tot een jaarlijkse besparing van eveneens 5 doden en 220 gewonden.

 

Bert Visscher - De helm

De helm!

Helmtips

Voor je een helm koopt moet je op een aantal dingen letten. Net als bij je fiets is geen enkele helm hetzelfde. Let op de juiste pasvorm en vooral ook of de helm een keurmerk heeft. Zo weet je zeker dat hij de maximale bescherming biedt. VeiligNLgeeft hierbij een aantal belangrijke tips:

1. Ga naar een speciaalzaak met een groot assortiment en laat je adviseren door een verkoper met ervaring over de veelvoud aan helmen. Neem de tijd en realiseer je dat de prijs niets zegt over de veiligheid van de helm: alle helmen moeten van overheidswege aan dezelfde veiligheidscriteria voldoen.

2. Pas meerdere helmen. De helm moet comfortabel zitten ongeacht merk en pasvorm. Pas verschillende merken helm met verschillende pasvormen.

3. Koop een helm die geschikt is voor wat jij er mee wil doen. Bij de helm zit altijd een bijsluiter waarin staat voor welke sport hij bedoeld is en welke risico’s de helm aankan.

4. Koop een helm die past bij de maat van je hoofd. Blijft de helm goed op je hoofd zitten als je die schudt, dan klopt de maat.

5. Koop een helm die voldoet aan de Europese veiligheidsnorm ‘EN 1078’. Helmen die voldoen aan deze norm zijn uitvoerig getest en bieden optimale bescherming.

7. De helm moet een goede pasvorm hebben: ovaal en niet rond. Een goed passende helm voelt als een tweede huid. Zet de helm horizontaal op je hoofd – niet naar voren of ver naar achteren.

9. Koop een helm met voldoende luchtgaten. Door de luchtgaten koelt je hoofd af.

11. Een goede helm valt over de slapen en staat ongeveer 2 cm boven je wenkbrauwen. Hij beschermt ook de zijkant van je gezicht.

12. Het bandje van de helm mag niet in je huid snijden. Stel het bandje zo af dat die je oren helemaal vrij laat.

13. De sluiting onder je kin moet je goed met één hand kunnen openen en sluiten en     de sluiting mag niet openschieten als je aan beide riempjes trekt.

14. Koop een helm met een draaiknop die aan het binnenwerk vast zit. Zo kun je instellen hoe strak de helm om je hoofd zit.

15. Draag je haar niet in een staart als je een helm past of draagt, maar los of hooguit in een lage staart.

16. Zet je (fiets)bril op tijdens het passen. Zo kun je zien of de helm ook met (fiets)bril goed past.

17. Koop een helm in een heldere kleur met reflecterende strips, zodat je goed opvalt in het verkeer.

18.Koop een helm met een bekleding die in de buitenschaal gegoten is (de zogeheten ‘in-mold’). Koop liever geen helm met een aparte binnen- en buitenkant, die aan elkaar gelijmd zijn.

19. Let goed op beschadigingen als je een tweedehands helm koopt. Koop die alleen als je zeker weet dat helm niet gevallen is.

Ga je nu met de auto maar wil je voortaan best graag gaan fietsen? Kijk dan of je in aanmerking komt voor de cashbackregeling van TURNN.

 

Deel dit bericht

Over de auteur

Filedier Verkeersonderneming

Onze bloggers Monique, Marina, Marco, Laura, Benny, Sander en Matthijs staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

2 reacties

  1. Mirjam Terlingen op

    verplichten die dingen. “Fietsbonden zijn het daar niet mee eens. Op deze fiets moet je gewoon
    trappen. Een motorhelm biedt geen ventilatie en is bovendien te zwaar.
    Ook belemmert zo’n helm het zicht.” Je gaat natuurlijk geen motorhelm op een fiets op doen, wat een belachelijk argument! Maar er zijn genoeg fietshelmen die ventileren én het zicht niet belemmeren.

    Plus het gaat niet om wel of niet zelf trappen, het gaat om de snelheid die je bereikt. Elecrtobikes, racefietsers, (en ik zou zelfs zeggen, gewone fietsers, helmplicht!

    • Ik vind dit een beetje kort door de bocht. Misschien dat je het kan invoeren tot een betaalde leeftijd maar voor volwassenen vind ik het te ver gaan. Anders vind ik dat er ook gewoon de “ventilerende” helm in de open brommobiel moet komen. Zelfde vergelijking.