Hoe verf ik mijn fiets: Technieken

0

Eerder hebben we al behandeld hoe je een fiets kunt verven met gewone spuitverf, maar er zijn natuurlijk meerdere manieren om je fiets een nieuw kleurtje te geven. Hier volgen daarom een aantal technieken waaruit je zelf de meest geschikte kunt kiezen voor je unieke nieuwe fietsproject!

Voorbereiden

Voor dat je echter aan het schilderen kunt gaan, is het belangrijk om je goed voor te bereiden.

  1. Zorg dat alle benodigdheden klaar staan.10600760066_7b6bc4e5a9_k
  2. Maak een aantal gedetailleerde foto’s van je fiets. Zo kun je later zien waar de onderdelen thuishoren.
  3. Haal je fiets uit elkaar. (Ook hier kun je foto’s maken van kleine onderdelen om later te kunnen zien waar ze horen.) Zorg dat alle onderdelen goed bewaard worden! Niets is vervelender dan helemaal klaar te zijn om weg te rijden en dan net dat laatste moertje te missen om je voorband te bevestigen.
  4. Maak het frame goed schoon. Verwijder roest met het juiste oplosmiddel en krab alle losse verf en stikkers van het frame.
  5. Schuur het hele frame grondig met een fijnkorrelig schuurpapier om zo veel mogelijk materiaal te verwijderen en het oppervlak ruw te maken zodat de verf beter hecht.
  6. Veeg nu het frame af met een (vochtige) oude doek zodat er geen los materiaal meer op zit.
  7. (Spuit bij een erg geroest frame eventueel wat framebeschermer binnen in het frame om het roesten van binnen uit naar buiten tegen te gaan)
  8. Plak eventueel delen af die niet geverfd moeten worden zoals schroefdraad af met tape.
  9. Nu ben je klaar om te gaan verven!

1. Spuitverf

Zoals besproken in onze vorige blog over het verven van je fiets, is je fiets verven met spuitverf de makkelijkste manier om een redelijk professioneel resultaat te krijgen voor weinig geld.

Spuitverf

Wat heb je nodig;
– Een bus primer verf
– Een bus verf in een kleurtje naar keuze
– Eventueel een bus doorzichtige verf/lak
– Een groot zeil of oude kranten om de vloer te beschermen van verf

1. Bedek je frame met een goede dikke laag primer. Dit zorgt er voor dat hij beschermd is tegen verdere eventuele roestplekken, dat eventuele resten verf verbloemd worden, en dat de uiteindelijk gekozen kleur beter uitkomt. Afhankelijk van de soort verf is de droogtijd natuurlijk anders. Maar je fiets een dag laten staan om te drogen zorgt dat hij in de meeste gevallen wel droog moet zijn.

2. Nu kun je het frame overspuiten in de kleur naar keuze. Meerdere dunne lagen zorgen voor een betere dekking. Ook hier is het handig om je fiets minstens een dag te laten staan om in te drogen.

3. Als je wilt kun je nu je fiets al weer in elkaar zetten. Maar je kunt er ook voor kiezen om er een mooie glans en een extra laagje bescherming aan toe te voegen door er nog een laagje doorzichtige verf aan toe te voegen.

4. Nu kun je je fiets weer in elkaar zetten, en kan je fiets er weer jaren tegenaan!

2. Gewone verf

Dit is misschien wel de makkelijkste en goedkoopste manier om je fiets te verven en een heel makkelijke manier om zelf al je creativiteit er over uit te storten. Het nadeel is dat het er nooit erg professioneel uit zal komen te zien.

Gewone verf

Wat heb je nodig?
– Een pot primer
– Verf in de kleur of verschillende kleuren naar keuze
– Een pot top coat of doorzichtige lak

1. Bedek je frame met een goede dikke laag primer. Dit zorgt er voor dat hij beschermd is tegen verdere eventuele roestplekken, dat eventuele resten verf verbloemd worden, en dat de uiteindelijk gekozen kleur beter uitkomt. Afhankelijk van de soort verf is de droogtijd natuurlijk anders, maar je fiets een dag laten staan om te drogen zorgt dat hij in de meeste gevallen wel droog moet zijn.

2. Geef het frame een mooie egale kleur, of laat je fantasie de vrije loop. Ook hier geld dat meerdere laagjes een beter resultaat geven. Wilt u er een leuk patroontje aan toe voegen? (Bloemetjes, streepjes etc.) Maak de fiets dan eerst een basiskleur en verf daar dan overheen.

3. In dit geval is het wel degelijk noodzakelijk om er een laatste blanke laag verf of lak aan toe te voegen. Dit niet alleen omdat dit bescherming bied aangezien bijna alle soorten verf af geven/oplossen als ze nat worden, maar ook omdat een laagje doorzichtige top coat of lak er een mooie glas aan geeft. (Hoe meer laagjes, hoe meer glans.)

4. Nu kun je je fiets weer in elkaar zetten, en kan je fiets er weer jaren tegenaan!

3. Professionele verf: Epoxy

Dit is een variatie van de bovenste technieken. Dit is een meer professioneel middel die een veel mooier resultaat geeft, maar dan helaas natuurlijk ook weer duurder is dan de huis tuin en keuken verf soorten.

Epoxy

Epoxy: Een vervanging van gewone verf. Epoxy is een materiaal dat samen met bijvoorbeeld glasvezel onder andere gebruikt wordt om boten te maken of dient als vloeren in bijvoorbeeld sportzalen. Epoxyverf geeft hierdoor extra voordelen tegenover gewone verf. Door de extra stevigheid en hardheid is het zeer slijtvast en veel beter bestand tegen butsen en krassen, en gaat het veel langer mee zonder enig onderhoud. Ook is het watervast en droogt het glad op waardoor er verder niets meer aan hoeft te gebeuren. Je kunt het gewoon op je geschuurde frame smeren en je fiets weer in elkaar zetten.

Een nadeel heeft het wel, de niet uitgeharde verf is erg ongezond. 1 op de 5 mensen krijgt een allergische reactie en de dampen van de verf zijn gevaarlijk bij inademen. Deze risico’s zijn makkelijk op te lossen door handschoenen te dragen en de fiets niet in een afgesloten ruimte te verven.

4. Wees creatief met verf

Zoals je misschien wel gemerkt hebt is het proces van een fiets verven niet heel lastig. Je kunt het echter zo ingewikkeld of creatief maken als je wilt. Probeer eens om de natte verf met glitters te bestrooien, of gebruik een verf met structuur voor een apart patroon. Natuurlijk kun je ook gebruik maken van schoolbordverf! (Zonder de laatste laag lak natuurlijk). Of gebruik alleen spetters om hem extra hip te maken.

creatief-met-verf

Als je het nog ingewikkelder wilt maken kun je verschillende patronen verven door met tape te werken. Het is dan echter wel belangrijk dat je precies bekijkt hoeveel lagen je nodig hebt, en in welke volgorde je de lagen gaat verven.

Heb je zelf ervaring met het verven van je fiets? Wij horen het graag!

Deel dit bericht

Over de auteur

Filedier Verkeersonderneming

Onze bloggers Monique, Marina, Marco, Laura, Benny, Sander en Matthijs staan u graag ten dienst: info@filedier.nl