Mobiliteit als spel voor gedragsverandering: gamification

0

Hoe kun je mensen uitdagen zodat ze iets te gaan doen dat ze van nature niet gewend zijn te doen? Oftewel, hoe haal je ze uit hun comfort zone?

Is onderstaande video bekend?

Gamification

De benaming van deze vorm wordt gamification genoemd. Een term die je steeds vaker ziet opduiken daar waar men een gedragsverandering wil proberen te realiseren. Logisch dus dat de term steeds vaker zien opduiken als we het over mobiliteitsproblemen hebben. Filedieren zijn immers zo gewend om op vaste tijdstippen in hun auto’s te stappen en op vaste routes en tijdstippen in de file belanden, dat zij er niet bij stilstaan (!) dat het ook anders kan. Typisch gewoontegedrag dus; je erbij neerleggen zonder je af te vragen of het ook anders kan.

Gamification biedt een aanzet tot gedragsveranderingen omdat het gebruik maakt van eenzelfde soort psychologie die je ook aantreft in games. Vandaar de naam dus. Gamification prikkelt gedrag middels spel. Het toont aan dat we niet alleen kinderen spelenderwijs kunnen uitdagen om zo iets nieuws te leren maar dat dit ook voor volwassenen geldt. De weg naar volwassenheid gaat immers gepaard met zowel het aanleren van nieuw gedrag als het afleren van oud gedrag. Dit geldt voor zowel kinderen als voor volwassenen.

Het gewoontegedrag van het filedier zit hem niet alleen in het tijdstip van vertrek. Menig filedier is met geen 7 paarden te verleiden tot een alternatieve route. En ook al staat hij of zij helemaal stil in de file, dan nog denkt het filedier dat de kortste route ook de snelste is. Een verknocht filedier stapt vaak zonder actuele reisinformatie de auto in. Ondanks dat er onnoemelijk veel apps, websites en dergelijke zijn die informatie geven over de beste vertrektijden en routes (zie onze apps), slechts een klein deel van de filedieren maakt er ook daadwerkelijk gebruik van.

Serious gaming

En dan is er nòg een term die we in dit verband moeten noemen: serious gaming. Een begrip dat wat lijkt op gamification maar toch wezenlijk anders is. In serious gaming wordt de werkelijkheid namelijk in spelvorm nagebootst waardoor de gebruikers/spelers op een andere manier gaan ervaren en reageren dan dan ze in werkelijkheid doen. De overeenkomst met gamification is het spel/game-element dat voor gedragsverandering zal moeten zorgen.

Beter Benutten, het programma voor het beter benutten van wegen en infrastructuur van de rijksoverheid, heeft een serie van 3 korte reportages laten maken over gamification de toekomst van mobiliteit gaat veranderen. Een interessante mini-doc over spelelementen, punten- en beloningssystemen, een simulatiespel voor de binnenvaart en met interviews met:

  • Jeroen van Mastrigt-Ide – hij helpt organisaties hun visie en strategie te voorzien van gaming elementen.
  • Menno Lijkendijk – hij laat zien hoe een app voor je smartphone meer dan 35.000 mensen per week zover kreeg om anders te reizen via een puntensystemen (lees: Nederlanders zijn dol op sparen!) en beloningen.
  • Jaco van Meijeren – hij zet serious gaming in voor logistiek.

Onze moederorganisatie De Vekeersonderneming zit ook niet stil op dat vlak. Zo werkte de VO in het verleden samen met DTV consultants aan de webapplicatie Van5Naar4, een mobilteitsgame die van elke vijf werkdagen de speler één dag anders laat reizen of werken. Dus ook in de toekomst mogen we van de VO op dit vlak nog het nodige verwachten.

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.