Hoe werken stoplichten?

0

Als je naar buiten gaat kom je er altijd wel mee in aanmerking: stoplichten! Eigenlijk is stoplicht niet helemaal de goede benaming, het zijn verkeerslichten. Stoplichten zorgen ervoor dat je stopt en verkeerslichten dat het verkeer goed doorstroomt. Toch zeggen we in de volksmond graag stoplicht. Maar hoe werken deze lampen eigenlijk? We gaan even dieper op de werking van het verkeerslicht in!

Verkeerslichten zijn bedacht om verkeer op kruisingen goed te laten doorstromen, met name op punten waar de zijwegen rustiger zijn dan de hoofdweg. De zijwegen krijgen dan bijna nooit de kans om in te voegen en met behulp van het verkeerslicht wel. De verkeerslichten zijn er niet om je te hinderen, maar juist om alle weggebruikers te helpen. Ook al kan je soms het gevoel hebben dat voor jou het licht altijd op rood staat.

Het begin

bron: holechistorie.nl

bron: holechistorie.nl

Waar het eerste Nederlandse verkeerslicht stond is niet helemaal duidelijk, maar op onze Coolsingel was wel één van de eerste te vinden in 1926. Er werden verschillende vormen geprobeerd maar al snel kwam de huidige versie met rood-geel-groen lichten. Geel werd in de loop van de tijd meer oranje, dit omdat het beter te onderscheiden was voor slechtziende.

In 1928 bedacht de Nederlandse firm Heemaf een verkeerslicht met rode en groene cirkels. De rode cirkel werd steeds kleiner en veranderde vervolgens in een grote groene cirkel die ook weer kleiner werd en in rood veranderde. Hierdoor wisten de weggebruikers dat het snel groen werd en gaven eerder gas dan de bedoeling was, hierdoor ontstonden veel botsingen. Grappig is wel dat we nu wel aftelsystemen bij verkeerslichten zien voor fietsers en voetgangers en dat werkt wel.

Hoe werkt het nou eigenlijk?

De verkeerslichten gaan niet zomaar even op groen of op rood, elk kruispunt heeft zijn eigen regeling. Deze regeling wordt bepaald aan de hand van de drukte op het kruispunt. De voetgangers en fietsers geven aan dat zij willen oversteken door middel van de knopjes en voor de auto’s liggen er lussen in de weg. De lussen zijn kopere kabels in het wegdek die zijn afgedicht met vloeibare bitumen. Op de koperen kabels staat stroom, deze energie wordt verstoord als er een auto overheen rijdt, door het metaal van de auto, hierdoor wordt een seintje afgegeven aan de regeling. Bij elk kruispunt staat namelijk ook een kastje die alles registreert. De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt.

Door deze signalen weten de verkeerslichten waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is. Ook is in de regeling ingesteld welke lichten samen op groen kunnen en welke niet. De verkeerslichten worden wel geprogrammeerd en werken niet alleen op de lussen en knoppen, maar deze zorgen er wel voor dat er een dynamische werking tussen verkeerslichten en weggebruikers.

Bijzondere situaties

In sommige situaties moeten de verkeerslichten zich aanpassen, bijvoorbeeld bij een brug die open staat, VIP-vervoer, alarmdiensten en voor de tram & bus. Als de brug open staat in de buurt van stoplichten, dan moeten de lichten richting de brug op rood blijven. Zodra de brug weer dicht is wordt er een ‘nabrugprogramma’ gestart, hierdoor krijgen de lichten in de richting van de brug juist extra lang groen licht zodat het lekker doorstroomd.

Voor presidentieel bezoek en die van beroemdheden kan op afstand een route worden ingepland zodat alle lichten voor hen op groen gaan. Er rijden dan wel vaak motoragenten mee, die zijn er alleen voor de veiligheid niet om het verkeer te regelen.

De regelautomaat kan ervoor zorgen dat trams en bussen voorrang krijgen, zodat ze geen vertraging oplopen. In de bus en tram zit een kastje die communiceert met de lussen in de weg, zo weten de regelautomaten dat er een openbaar vervoersmiddel wil passeren en kan hij deze voorrang geven. In sommige ambulances, politieauto’s en brandweerwagens zit ook zo’n kastje om de stoplichten te beïnvloeden.
In sommige steden kunnen de alarmdiensten een radiosignaal uitzenden die de verkeerslichten oppikken, hierdoor gaan alle stoplichten op rood. Dan kunnen ze makkelijk oversteken zonder gehinderd te worden door het overige verkeer.

Boetes

De lussen in de weg liggen er niet alleen om te zien of er auto’s staan te wachten voor het stoplicht. Er liggen soms ook lussen voorbij de lijn, deze zien of een auto door rood rijdt en geven dit door aan de flitspaal.
Doorrijden bij rood kan een boete van €230,- betekenen. Wist je dat je ook een boete kan krijgen als je niet optrekt bij groen? Die boete is €140,-. Dus beter even opletten en je gewoon houden aan de regels.

Header image Flickr CC Fabio Bruna

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl

Filedier gaat verder
als Ways2go

De afgelopen jaren hebben we een hoop
mooie acties voor werkgevers en
werknemers aangeboden. We denken dat
we jou nog beter kunnen informeren over
duurzame manieren van reizen of om je uit
te dagen op een andere manier te reizen.

Daarom gaan we verder als Ways2go en
helpen Nora, Otto, Daan en Emma je verder
om nieuwe reismanieren te ontdekken.
Want je reis van A naar B kan altijd beter,
slimmer en/of duurzamer.