Geschiedenis van de Maastunnel

0

Binnenkort gaat de renovatie van de Maastunnel van start. Voordat het zover is blikken we terug op de geschiedenis van de tunnel.

In het kort

In 1937 begon de bouw van de Maastunnel, de oudste afgezonken tunnel van Nederland. J.P. van Bruggen en Ad van der Steur waren verantwoordelijk voor het ontwerp van de tunnel. Het project heeft vijf jaar geduurd en is in 1942 opgeleverd. Inmiddels maken dagelijks meer dan 75.000 gemotoriseerde voertuigen gebruik van de tunnel en een veel fietsers, bromfietsers en voetgangers.

De tunnel is opgesplitst in vier buizen, waarvan twee voor auto’s, een voor fietsers en een voor voetgangers, en er wordt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur gehanteerd.

De viaducten voor de tunnel zijn 3,6 meter hoog, terwijl de tunnel zelf 3,9 meter hoog is. Dit zorgt nog wel eens voor problemen met te hoge vrachtwagens die vast komen te zitten in een viaduct.

Bouw van Maastunnel

 

Geschiedenis

In 1898 kwam het besluit dat er een nieuwe oeververbinding nodig was in Rotterdam, vanwege de lange files voor de Willemsbrug en de Koninginnebrug. Het duurde echter twaalf jaar voordat de beslissing werd genomen dat het een tunnel moest worden. De andere optie was een brug, maar dit plan werd uiteindelijk afgekeurd omdat de brug meer dan 60 meter hoog zou moeten worden om het scheepvaartverkeer niet tot last te zijn. Dit zou financieel niet mogelijk zijn.

In de tussentijd is er een veerdienst geweest die ook auto’s kon vervoeren, maar de veerdienst was niet snel genoeg om de drukte bij de bruggen te kunnen beperken.

Veerdienst voor bouw van Maastunnel

 

Bouw van de Maastunnel

De tunnel bestaat uit negen losse delen die vooraf zijn gebouwd en later op de goede locatie tot zinken zijn gebracht en aan elkaar vast zijn gemaakt. Dit heet de afzinkmethode. Omdat een dergelijke tunnel natuurlijk niet mag lekken, is er een constructie van staalplaten om de Maastunnel heen gebouwd. Deze zijn later met de hand aan elkaar gelast.

Elk deel van de tunnel is ruim 61 meter lang, 9 meter hoog en 25 meter breed. In elk deel vind je twee buizen die bedoeld zijn voor gemotoriseerd verkeer met een maximum hoogte van vier meter. Naast de twee buizen zijn nog twee buizen te vinden die boven elkaar liggen. Deze zijn bedoeld voor fietsers en voetgangers, en zijn bereikbaar via houten roltrappen.

Als je de toeritten meetelt, is de Maastunnel bijna anderhalve kilometer lang. 1373 meter om precies te zijn. Het daadwerkelijke tunnel-deel is 1070 meter lang. Ook boven de grond is de tunnel goed te herkennen aan de grote ventilatiegebouwen.

Ventilatiegebouwen van de Maastunnel

 

Opening van de Maastunnel

Uiteindelijk is de tunnel na vijf jaar bouwen opgeleverd en officieel geopend op 14 februari 1942. De tunnel heeft de bombardementen van 1940 overleefd, maar de opening werd klein gehouden en niet te uitbundig gevierd omdat Rotterdam in puin lag. De eerste officiële vermelding in het nieuws volgde pas op 4 maart in Vrij Nederland.

Fietsers in de Maastunnel

Zo’n tien jaar na de opening van de tunnel beleefde de Maastunnel het hoogtepunt qua fietsers. Elke ochtend werden drie van de vier roltrappen gebruik om van Zuid naar Noord te komen en ‘s middags werd dit omgedraaid. Het inhalen op de roltrappen werd niet getolereerd, en om fietsers te dwingen in de rij te blijven, werd bereden politie ingezet ter controle.

Ventilatie is een lastige kwestie in tunnels, daarom is het gebruik van bromfietsen niet toegestaan. Deze zorgen voor teveel vervuiling. Wel is het toegestaan om de motor uit te zetten en gewoon te fietsen door de tunnel.

Fietsers op de roltrap

 

De Maastunnel in beeld

Wil je meer weten over de bouw van de Maastunnel, kijk dan eens deze korte documentaire over de Maastunnel.

 

In 1998 heeft The Amazing Stroopwafels een nummer geschreven over de Maastunnel. In de bijbehorende video is meer oud beeldmateriaal te zien van de tunnel.

Meer informatie is te vinden op de website www.maastunnel.nl 

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Monique, Marina, Meni, Benny en Sander staan u graag ten dienst: info@filedier.nl