Op spierkr8 naar mijn werk: “niet omdat het moet, maar omdat het kan”

Na drie weken vakantie met kamperen, lekker buiten zijn en veel bewegen, is de overgang naar werk toch altijd wat groot. De hele dag weer binnen zitten valt mij dan altijd een beetje tegen. Natuurlijk went dat weer snel, maar toch het gevoel van: ‘wat ben ik lekker in beweging’, mis ik dan echt wel.

Genoeg redenen om het dit jaar anders te doen. Eerder dit jaar hadden we al vrijblijvend met wat collega’s gebrainstormd over hoe je op spierkracht naar je werk kunt komen. Vaak is dan toch de conclusie dat dit extra tijd kost, je toch wel even moet douchen om het voor je collega’s ook dragelijk te houden en daardoor al veel manieren afvallen omdat dit als lastig wordt ervaren. Maar zo direct na mijn vakantie en in een wat rustigere periode in mijn agenda leek het wel een goed moment om het gewoon te gaan proberen.

Op de fiets

Op maandag 7 augustus, de eerste dag na mijn vakantie ben ik begonnen met een vertrouwd vervoersmiddel, de fiets. Dit keer ook eens gekeken met sport-GPS apparatuur naar de kentallen van zo’n sportactiviteit naar mijn werk. Een afstand van 18,28 km met een snelheid van 24,3 km/uur en een gemiddelde hartslag van 148 bpm. Fijne bijkomstigheid, 885 kcal verstookt. Natuurlijk in de middag ook weer terug. Ook op 9 en 16 augustus besloot ik ter afwisseling voor de andere alternatieven op de fiets te gaan.

Wandelen

Op donderdag 10 augustus lekker gewandeld. Ik ging om 05:30 uur weg vanuit huis en met een mooie opkomende zon boven mistige polders lekker doorgestapt naar Rotterdam. Het leuke van wandelen is toch wel dat je veel meer om je heen kijkt en details ziet op plekken waar je normaal gesproken langs fietst zonder iets op te merken. Door een iets andere route te nemen zag ik weer nieuwe dingen . De statistieken: Afstand van 18,20 km met een snelheid van 6,1 km/uur en een gemiddelde hartslag van 106 bpm. Fijne bijkomstigheid: 1240 kcal verstookt. In de middag eerst met de trein terug naar Delft gereisd om vervolgens de laatste km’s weer naar huis te lopen n. Met ruim 26.000 gezette stappen op één dag, toch best wel gehad van vermoeide voeten.

Met de skeelers

Op maandag 14 augustus heb ik mijn skeelers ondergebonden. De voorspelling is een droge en zonnige dag en dus droge wegen. Dat is wel nodig met deze vorm van transport. Natuurlijk weer lekker op de gebruikelijke tijd vertrokken en met frisse wind in mijn gezicht over zoveel mogelijk mooie asfaltwegen naar Rotterdam “geschaatst”. De klinkers is Schiebroek zorgden voor een extra massage van mijn voeten. Afstand enkele reis 18,65 km met een snelheid van 17,1 km/uur en een gemiddelde hartslag van 143 bpm. Door het toch wel stevige doorwerken ook nog eens 1350 kcal verstookt. Ook op de terugweg ’s middags lekker aangezet en een paar fietsers ingehaald met een beetje spierpijn de volgende ochtend tot gevolg.

Per kano

Onder de noemer “save the best for last” ben heb op donderdag 17 augustus mijn kano gepakt. Op voorhand ingeschat als toch wel de grootste uitdaging. Vanwege de afstand heen- en weer op dezelfde dag, maar ook vanwege een uitdagend stukje Nieuwe Maas om ook echt via de Leuvenhaven onder gebouw de Maas te eindigen en daar uit te kunnen stappen. Lekker vroeg het water op en via Delft met een opkomende zon de Delftse Schie afgevaren, via Schiebroek langs de Van Nellefabriek om uiteindelijk langs de Aelbrechtskade uit te komen bij de Parksluis. Daar het water uit om over te dragen naar de Parkhaven en nog even stevig door peddelen tegen de stroom in naar de Leuvehaven. Zondermeer een mooie tocht met een warm ontvangst door collega’s die meteen ook zo vriendelijk waren even te helpen mijn vaartuig in de fietsenstalling te krijgen. Een enkele reis van 19,36 km met een snelheid van 7,7 km/uur en een gemiddelde hartslag van 131 bpm. Daarnaast 1560 kcal verstookt. In de middag weer bijtijds vertrokken voor de terugreis waarbij op de Nieuwe Maas door een stevige wind en veel scheepvaart extra hoge golven moesten worden getrotseerd. De terugreis was een mentale uitdaging, maar een warme douche thuis was een lekkere beloning.

Al met al een leuke ervaring om op deze verschillende manieren van en naar het werk te komen. Goed voor mijn conditie/vitaliteit en met de in totaal 12.670 verstookte kcal komt mijn sixpack misschien ook weer wat dichterbij;-) Nieuwe manieren van woon-werkverkeer borrelen al weer op voor een volgende keer.

Geschreven door: Niek Knaap

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Monique, Marina, Meni, Benny en Sander staan u graag ten dienst: info@filedier.nl