50 jaar metro in Rotterdam

0

Het is alweer een halve eeuw geleden dat de eerste metro van Rotterdam (en Nederland) is gaan rijden. Op 9 februari 1968 werd Nederlands eerste metrolijn geopend door prinses Beatrix en prins Claus, van Zuidplein naar Centraal. Hoewel het de eerste Nederlandse metrolijn was, was het ook direct ’s werelds kortste lijn, met slecht 5,9 kilometer. We blikken even terug op de afgelopen 50 jaar.

Geschiedenis van de metro in Rotterdam

Noord-Zuidlijn

De Noord-Zuidlijn is de eerste metrolijn die in Nederland werd geopend en is op plattegronden te herkennen aan de blauwe kleuren. Na 7 jaar bouwen werd de lijn op 9 februari 1968 geopend met een ritje van Centraal Station naar Zuidplein door prinses Beatrix, prins Claus, toenmalige burgemeester Wim Thomassen en RET-directeur drs. C.G. van Leeuwen. Als promotie voor de opening mochten alle inwoners van Rotterdam een gratis ritje komen maken.

Het bouwen van de lijn koste 170 miljoen gulden, omgerekend zo’n 77 miljoen euro. Daar is uiteindelijk nog 20 miljoen gulden (9 miljoen euro) aan bijkomende werken bij gekomen.

Twee jaar na de opening, in 1970, werd de lijn verlengd van Zuidplein tot Slinge.Vier jaar daarna werd de lijn weer verlengd naar Zalmplaat in Hoogvliet, waardoor de lengte van de metrolijn bijna werd verdubbeld. In 1985 werd de lijn nog meer verlengd van Zalmplaat tot De Akkers in Spijkenisse.

Van 1997 tot 2010 werd de Noord-Zuidlijn de Erasmuslijn genoemd, maar dit werd ook weer afgeschaft toen de metrolijn gesplitst werd in lijn D en E.

Oost-Westlijn

14 jaar na de opening van de Noord-Zuidlijn, in 1982, werd de Oost-Westlijn geopend, tussen Capelsebrug en Coolhaven. Op 27 mei 1983 werd de lijn uitgebreid als sneltram naar Binnenhof in Prins Alexander. In de daaropvolgende drie jaar werden er een aftakking naar De Tochten in Zevenkamp gemaakt en werd de lijn verlengd van Coolhaven naar Marconiplein. In 1994 werd in het oosten de lijn uitgebreid met een aftakking. Deze reed tussen Capelseburg en De Terp.

Als nieuw onderdeel van de Oost-Westlijn werd in 2002 de Beneluxlijn geopend van Marconiplein via Schiedam en Pernis naar Hoogvliet. Een stuk van het traject wordt over het tracé van de Erasmuslijn gereden naar Spijkenisse.

De laatste verlenging was 1,5 kilometer lang en vond in 2005 plaats van de Zevenkampse sneltramaftakking tot in Nesselande.

In 1997 kregen de trajecten van de Oost-Westlijn de naam Calandlijn, maar ook deze naam werd in 2010 weer afgeschaft. De lijnen kregen acht jaar geleden letters (A, B, C) en een eigen kleur (Groen, Geel, Rood).

 

 

Huidige metro-trajecten en dienstregeling

Lijn

Route Stations Lengte

A

Binnenhof – Schiedam Centrum

20 17,2 km

B

Nesselande – Schiedam Centrum

23

20,1 km

C

De Terp – De Akkers

26

30 km

D

Rotterdam Centraal – De Akkers

17

21 km

E Den Haag Centraal – Slinge 23

27 km

Op werkdagen en zaterdagmiddag rijdt op alle trajecten om de 10 minuten een metro. In de avond, zaterdagochtend en zondag kun je elk kwartier in de metro stappen. Lijn A rijdt in de avonden, weekenden en ochtenden tot 10 uur alleen tussen Kralingse Zoom en Binnenhof. Lijn D rijdt twee keer zo vaak tijdens de spits en op zondagmiddag. Op zondagmiddag rijdt Lijn D alleen tussen Centraal en Slinge.

Wist je dat?

Noord-Zuidlijn

  • Tussen Centraal en Slinge reizen elke dag zo’n 100.000 mensen.
  • De drukste stations zijn Beurs, Centraal, Zuidplein en Wilhelminaplein.
  • Tussen Centraal en Den Haag reizen dagelijks ruim 30.000 mensen.
  • In 2013 reisden dagelijks ongeveer 145.000 mensen met de Noord-Zuidlijn.

Oost-Westlijn

  • De Oost-Westlijn vervoerde in 2013 ongeveer 30.000 meer mensen dan de Noord-Zuidlijn, namelijk zo’n 175.000.
  • De drukste stations zijn Beurs, Rotterdam Blaak, Kralingse Zoom, Schiedam Centrum en Dijkzigt.
  • Het traject Schiedam Centrum – Capelsebrug is het drukste met 120.000 reizigers per dag.
Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl