5 jaar Filedier: Een blik op de toekomst – Deel 1

0

Hoera, deze week bestaat Filedier alweer 5 jaar! In de afgelopen jaren is er het een en ander veranderd, maar in de komende jaren verwachten we weer allerlei innovaties op het gebied van mobiliteit. Daarom werpen we een blik op de toekomst van de mobiliteit. Wat verwachten wij dat er de komende jaren zal gebeuren? Dit is deel 1 van onze toekomstverwachtingen.

 

Maastunnel

De tunnel tussen Zuid en Noord werd in 2011 onderzocht en bleek niet meer aan de toekomstige Wet Tunnelveiligheid te voldoen. Afgelopen zomer is daarom de grote verbouwing aan de Maastunnel gestart. Naar verwachting zijn de werkzaamheden aan de tunnels voor automobilisten in de zomer van 2019 afgerond. Daarna zal gestart worden met de fietstunnel en voetgangerstunnel. Als alles volgens plan loopt, zijn deze in 2020 klaar.

Deze video biedt een mooi overzicht van de renovaties: 

 

Het ov

Steeds meer mensen kiezen voor reizen met het openbaar vervoer, een mooie ontwikkeling. Maar ook op dat gebied kan het nog beter, milieuvriendelijker welteverstaan. Alle elektrische treinen van de NS rijden sinds dit jaar al op groene windenergie en stoten daarom geen CO2 meer uit. Hierdoor is de treinreis die je met een elektrische trein van de NS maakt klimaatneutraal! In de toekomst hopen we dat de NS volledig overstapt op elektrische treinen, waardoor alle reizen klimaatneutraal worden.

De opkomst van waterstofbussen is ook een mooie vooruitgang. Deze bussen hebben namelijk geen uitstoot van uitlaatgassen, want ze rijden volledig elektrisch. In de toekomst zullen waterstofbussen waarschijnlijk dieselbussen gaan vervangen. Ze zijn op dit moment alleen nog prijzig qua aanschaf.

foto van Hyperloop One.

Een nieuw vervoermiddel dat misschien naar Nederland komt, is de Hyperloop One. Deze razendsnelle trein kan in korte tijd grote afstanden afleggen. Er is sprake geweest van een traject tussen Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Arnhem en Lelystad. Dit traject zou in totaal 428 kilometer lang zijn en afgelegd kunnen worden in ongeveer 40 minuten. Hoewel Nederland in eerste instantie niet is geselecteerd als proeftraject, worden er in Delft wel bochten en wissels getest. Wie weet, misschien wordt er over een paar jaar toch besloten om een Hyperloop One-traject in Nederland aan te leggen. Wij zijn fan!

Deel dit bericht

Over de auteur

Team Filedier

Onze bloggers Marina, Meni, Benny en Nina staan u graag ten dienst: info@filedier.nl